همه چیز درباره تیتر نویسی؛
اصول تیتر نویسی به زبانی ساده
اگر شما هم از علاقمندان به خبر نویسی هستید در این گزارش میتوانید با مهمترین بخش آن، تیتر نویسی آشنا شوید.
به گزارش
سرویس وبگردی سازمان صدا وسیما، یکی از نیازمندیهای جامعه امروزی علم ارتباطات است. همان علمی که به عنوان پلی میان سایر علوم قرار گرفته و وظیفه اطلاعرسانی در کلیه امورات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و سایر موارد به انسانها را عهدهدار شده است. یکی از روشهای مهم این علم دانش خبرنگاری و خبرنویسی است.در بخش قبلی به اصول خبرنویسی و خبرنگاری را به طور کل پرداخته شد و حالا قرار است در سری گزارشهای سریالی به جزییات بیشتری از این علم پرداخته شود.
تیتر چیست؟
- تیتر هدایتگر خواننده به سوی خبر است و میتواند خواننده را به خواندن خبر ترغیب کند.
- تیتر جمله یا عبارتی است که به خبر هویت میدهد.
- مخاطب از روی «تیتر» مطالب خود را انتخاب میکند.
تیتر نویسی کلاسیک
تیتر معمولاً پس از تنظیم خبر نوشته میشود و خبرنگار باید قواعد تیترنویسی را بداند.
تیتر باید روشن، دقیق و بدون ابهام باشد و در آن از واژههای آشنا و رسا استفاده کرد.
قواعد اصلی تیترنویسی
- تیتر باید با لید هماهنگ باشد و مطالب لید را به طور فشرده بیان کند.
- در تیتر تاریخی تیتر و لید هماهنگ هستند.
سبک ویترینی
مردم روزنامهها را با خواندن تیترهای صفحه اول آن خریداری میکنند و به همین دلیل صفحه اول روزنامهها را به سبک ویترینی و با تیترهای درشت تزیین میکنند؛ لذا در چنین روزنامههایی درشتی یا کوچکی تیتر به معنی اهمیت رویداد است.
سبک ویترینی در روزنامهنگاری، نوعی سبک خبری برای جلب مخاطبان برای خواندن و خرید روزنامه است.
چگونگی کاربرد فعل در تیتر نویسی
- کلید موفقیت در تیتر نویسی انتخاب فعل مناسب است.
- تیتر باید حتیالمقدور حاوی فعل باشد (بدون فعل، تیتر شعاری است) مگر در شرایطی که برای خواننده ابهامی در بر نداشته باشد.
قواعد تیتر نویسی:
- از نوشتن تیترهای سوالی و تیترهایی با فعل منفی مگر در موقع لزوم باید خودداری کرد.
- از شکستن واژه و تکرار کلمه در تیتر باید خودداری کرد.
- هرچه تیتر کوتاهتر باشد مناسبتر است و برای ظاهر تیتر باید واژههای مناسب به کار برد.
کاربرد «حرف اضافه» در تیتر نویسی
از آوردن حروف اضافه در ابتدای تیترها مانند «به» – «از» - «با» - «برای» باید خودداری کرد.
ویژگیهای تیتر:
- بیان پیام خبری به طور خلاصه و فشرده و ترغیب خواننده به خواندن «لید»و متن «خبر»
- کمک به زیبایی صفحات روزنامه و تعیین اهمیت و ارزشیابی مطالب مختلف
- در تیتر باید زمان و فعل مشخص باشد (عنصر زمان میتواند حذف شود) ولی فعل حتماً باید وجود داشته باشد.
- در تیترنویسی نقلی اگر «گوینده خبر» دارای اهمیت درجه یک و دو باشد، در چه بخشی از تیتر جای دارد؟
- در تیترهای نقلی اگر گوینده خبر شخص مهمی باشد باید در تیتر اصلی و اگر در درجه دوم باشد باید به شکل روتیتر نوشته شود.
-
اجزای «اصلی تیتر» در سبکهای کلاسیک خبر نویسی
۱- تیتر اصلی ۲- روتیتر ۳- زیرتیتر ۴- خلاصه ۵- میان تیتر
تیتر اصلی
به تیتری که مهمترین مطلب خبر را بیان میکند، تیتر اصلی گفته شده و در برخی خبرهای مهم این تیتر تنهاترین و مهمترین تیتر است و با حروف درشتتر نسبت به سایر تیترها نوشته میشود.
نکات دستوری تیتر (نقطه در تیتر)
در انتهای تیتر اصلی نقطه قرار نمیگیرد و فقط در داخل جمله تیتر بسته به جملهبندی از سایر نشانهها استفاده میشود.
روتیتر
- تیتر اصلی باید بدون روتیتر هم معنا داشته باشد ولی روتیتر به تنهایی معنی کاملی ندارد، برای فهم بهتر روتیتر میتوان از حروف اضافه نیز استفاده کرد.
- روتیتر نباید فعل داشته باشد و بین روتیتر و تیتر اصلی یک رابطه دوطرفه برقرار کند. در بالای تیتر اصلی نوشته میشود و با حروف کوچکتر و نزدیک به متن نوشته میشود.
سایر نکات دستوری تیتر نویسی
در تیتر استفاده از حرف اضافه اشتباه است، اما در روتیتر استفاده از حرف اضافه اشکالی ندارد.
«تیتر» – «زیرتیتر» – «خلاصه تیتر» هر سه باید فعل داشته باشد.
زیرتیتر
- در صفحه اول و با حرف کوچکتر از تیتر اصلی و بزرگتر از روتیتر نوشته میشود و دارای فعل است.
- مکمل تیتر اصلی و روتیتر و گاهی مستقل از آنهاست. تیتر اصلی باید بدون (زیرتیتر و روتیتر) هم معنا و مفهومی مستقل داشته باشد
- در صفحه اول و با حرف کوچکتر از تیتر اصلی و بزرگتر از روتیتر نوشته میشود.
برخی قواعد دستوری «زیرتیتر»
زیر تیتر بایستی دارای فعل باشد و در صفحه با اندازهای بزرگتر از روتیتر بکار میرود.
خلاصه تیتر
- در خبرهای بلند و طولانی که حاوی اطلاعات زیادی است کاربرد دارد و بعد از تیتر اصلی یا زیرتیتر میآید.
- خلاصهای از مطالب مهم است که به صورت جملههای مستقل بیان میشود و به عنوان یک عامل تنوع بخش خبر در صفحهآرایی نقش زیبایی را دارد.
- نام دیگر آن «سوتیتر» و با ستاره یا نقطهای درشت در ابتدای جمله مشخص میشود و در داخل کادر و یا بدون کادر میآید.
«انواع تیتر» از لحاظ ریتم:
- تیتر یکنواخت
- تیتر موجی
- تیتر ضربهای
تیتر ضربهای
«تیتر ضربهای» تیتری است که در خبرهای هشداردهنده و امری کاربرد داشته و ضربه حرف برروی هر واژه بنشیند با واژه بعد به حرکت در میآید.
مثال: رییس جمهوری در مصاحبه با c.n.b.c:
آقای بوش مراقب باش – امریکا مزاحم ما نشود.
تیتر یکنواخت
تیتر یکنواخت به تیتری گفته میشود که از لحاظ طنین و ریتم یکنواخت و فراز و نشیبی در لحن ایجاد نمیکند.
مثال: جرج بوش به بغداد رفت – بغداد سقوط کرد.
تیتر موجی
تیتری است که روی طول موج متغیر حرکت میکند و آهنگ تیتر و واژههای آن دلنشین است.
مثال: ضرب الاجل تمام شد -آغاز سهمیه بندی بنزین – دولت
هفته سختی در پیش است؛ سرد، بارانی و برفی
تیتر استنباطی
- تیترهای استنباطی (برداشتی) و یا استنباط صحیح تیترنویس از خبر یا مجموعهای از اخبار و گزارشهای خبری تلفیقی است.
- در تیترهای استنباطی هدف نقل قول غیرمستقیم – برداشتی از مفهوم کلی یک مصاحبه، سخنرانی – نتیجه کلی و نهایی یا چکیدهای از مجموع اخبار یا گزارشهای خبری است.
- در این نوع تیترنویسی (بینش خبرنگار – خط و مشی روزنامه – تبحر در تیترنویسی) همگی بسیار مهم هستند.
مثال:
سخنان تند رییس جمهور امریکا درباره خاورمیانه، عراق و ایران
هشدار اتحادیه اروپا به حامیان طرح حمله به ایران
- در تیترهای استنباطی هیچگاه از نقل قول مستقیم استفاده نمیکنیم، اینگونه تیترها علیرغم آنکه در پایان عبارت فعل ندارد، اما تیتر کلی و نامشخص به شمار نمیروند زیرا مفهوم و معنی آن کاملاً مشخص است.
- در تیتر نویسی استنباطی واژههایی در قالب تأکید، تحلیل – رهنمود – اخطار – هشدار – تبیین – خطاب باید در جای خود به کار رود.
تیترهای اقناعی
- در تیترهای اقناعی به منظور تأثیرگذاری بیشتر از واژههایی با بار عاطفی استفاده شده و در این نوع تیتر گاهی رگههای سیاسی و تبلیغی گنجانده میشود.)
- در این نوع تیترنویسی واژهها نقش حساسی در اقناع دارند و لذا استفاده از صفت در این نوع تیتر بسیار زیاد است از جمله (نظام = سیستم یا رژیم) – (موافق= مخالف) – (درگذشت = رحلت = وفات = به هلاکت رسیدن)
- چنین تیترهایی از نظر محتوا هدفدار و با منظور نوشته میشوند (از جمله هدایت یا تهییج – تبلیغ و برجستهسازی حادثهای – زمینهسازی – ترغیب، القاء یا تبلیغ یک پیام خبری)
مثال: توافق ترکیه، آذربایجان و ناتو برای حمله احتمالی به ایران
توافق ایران و امریکا برای مذاکره هستهایی در ژنو
«رویدادهای دوتیتری» در خبر نویسی
برخی از روزنامهها برای آرایش صفحه اول در مورد یک رویداد یا رویدادهای متنوع با یکدیگر ارتباط دارند از سبک دو تیتر (در دو سطر) استفاده میکنند.
سبک دو تیتر گاهی شامل مطالب جداگانهای هستند که گاهی در برخی موارد فقط با هم اشتراک موضوع دارند.
در دو تیتری (تیتر اول را باید بدون فعل و تیتر دوم را با فعل زیرا به آن تحکم بیشتری میدهد) نوشت. البته گاهی برای زیبایی نیز میتوان هردو را با فعل خاتمه داد.
مثال: نبرد تن به تن در سربرنیتسا
جنگندههای ناتو کاخ ملوسویچ را بمباران کردند.
متکی در عراق، احمدینژاد در آذربایجان
سومین ناو هواپیمابر امریکا به خلیج فارس رسید.
پیشینه ظهور سبک دو تیتری
برای نخستین بار دوتیتریها در جریان جنگ متحدین با عراق موسوم به ۸ «جنگ نفت» در روزنامه ابرار توسط حسین قندی مورد استفاده قرار گرفت و تا قبل از آن نیز به تیترهای دو جملهای موسوم بود.